Pääsivu arrow Kirjamyynti arrow Suomenkieliset arrow Walther C.F.W. Oikea näkyvä kirkko
25.11.2014
 
Walther C.F.W. Oikea näkyvä kirkko Tulosta Sähköposti
11.06.2005
Image
Walther C.F.W. Oikea näkyvä kirkko, 208 sivua
17, -
Image
Uusi tärkeä, ajankohtainen kirja Waltherilta

Kirjassa Oikea näkyvä kirkko Walther tuo esille, että evankelisluterilainen kirkko on oikea näkyvä Jumalan kirkko maan päällä. Evankelisluterilaisella kirkolla hän tarkoittaa sellaista kirkkoa, joka opettaa ja toimii käytännössä luterilaisen opin mukaan. Oikean näkyvän kirkon Walther määrittelee näin: "Oikea näkyvä kirkko sanan rajoittamattomassa merkityksessä vääräuskoisten kirkkojen eli lahkojen vastakohtana on vain sellainen kirkko, jossa Jumalan sana saarnataan puhtaasti ja pyhät sakramentit jaetaan evankeliumin mukaisesti" (teesi VIII).

Evankelisluterilaisen kirkon Walther määrittelee taas näin: "Evankelisluterilainen kirkko on kaikkien niiden yhteisö, jotka tunnustautuvat varauksetta puhtaana Jumalan sanan oppina siihen oppiin, joka Lutherin uskonpuhdistuksessa tuli jälleen päivänvaloon ja joka vuonna 1530 Augsburgissa esitettiin pääkohdittain kirjoitetussa muodossa keisarille ja valtakunnan säädyille ja joka on toistettu ja esitetty muissa luterilaisissa tunnustuksissa" (teesi X). Tunnustautumisella Walther ei tarkoita paperilla olevaa tunnustusta, vaan käytännön todellisuutta. Hän lainaa Lutheria, joka sanoo: "Me emme kysy nimeä, vaan itse asiaa." Waltherin XXIII teesi kuuluukin: "Oikeita evankelisluterilaisia osa- ja paikalliskirkkoja tai -seurakuntia ovat vain ne, joissa evankelisluterilaisen kirkon opilla, siten kuin se on esitetty sen tunnustuksissa, ei ole ainoastaan laillisesti tunnustettua asemaa, vaan joissa se on myös jatkuvasti vallalla julkisessa saarnassa." Tästä jokainen voi päätellä, mitkä kirkot ovat todella luterilaisia ja mitkä vain nimellisesti luterilaisia.

Kirjansa alussa Walther käsittelee Raamatun pohjalta kirkko-oppia ja oikeaa näkyvää kirkkoa (teesit IXII). Sitten hän siirtyy raamattukysymykseen. Teesi XIII: Raamattu, opin ainoa lähde. Teesi XIV: Raamattu on selkeä. Teesi XV: Luterilainen kirkko ei seuraa ihmisten, vaan Jumalan selityksiä. Teesi XVI: Raamattu selittää itse itseänsä. A. Alkuteksti ratkaisee. B. Kielenkäytöstä on pidettävä kiinni. C. Vain kirjaimellinen merkitys on oikea. D. Kullakin kohdalla on vain yksi merkitys. E. Tekstiyhteys ja tarkoitus. F. Milloin tulee poiketa sanan varsinaisesta merkityksestä. G. Hämärät paikat on selitettävä selvien kohtien valossa. H. Uskonkohdat on otettava niiden sijaintipaikoista. I. Selityksen tulee olla uskonmukainen. Teesi XVII: Koko Raamattu on tärkeä. Teesi XVIII: Jokaiselle opille on annettava Jumalan sanan sille antama paikka ja merkitys. A. Vanhurskauttamisoppi on kaiken opin keskus. B. Lain ja evankeliumin välinen ero. C. Perustavien ja ei-perustavien opinkohtien välinen ero. D. Opin ja ehdonvallanasioitten välinen ero. E. Vanhan ja Uuden testamentin välinen ero. Teesi XIX: Uskonopiksi voidaan hyväksyä vain varma Jumalan sanan opetus. Teesi XX: Raamatun selittämisen lahja.

Tämän jälkeen Walther siirtyy johtopäätöksiin sekä raamattuopetukseen kirkollisesta yhteydestä. Teesi XXI: A. Luterilainen oppi pitää yhtä Raamatun sanan kanssa. B. Sitoutuminen tunnustuksiin. C. Ei yhteyttä niiden kanssa, jotka kokonaan tai osaksi hylkäävät luterilaisen tunnustuksen. Teesi XXII: Sakramenttien toimittaminen. Teesi XXIII: Oikeat osa- ja paikalliskirkot. Teesi XXIV: Kirkollinen yhteys. Teesi XXV: Luterilaisella kirkolla on oikean kirkon tuntomerkit. Liite: Lutherin todistus, että evankelisluterilainen kirkko on oikea vanha kirkko, mutta paavin kirkko on uusi, väärä, vanhasta oikeasta kirkosta luopunut kirkko.

Julkaisemassamme kirjassa on myös toinen Waltherin kirjoitus Lutherin kirjojen hedelmällisestä lukemisesta. Walther tuo selkeästi esiin asenteensa Lutheriin. Hän sanoo: "Jotta saataisiin halua ja rakkautta Lutherin kirjoitusten lukemiseen ja tutkimiseen, on ennen muuta välttämätöntä tiedostaa elävästi, ettei Lutheria tule lukea tavallisten puhtaiden teologien joukkoon, vaan että hän on itsensä Jumalan valitsema kirkon uskonpuhdistaja sekä antikristuksen paljastaja ja kukistaja (2 Tess. 2:8, Ilm. 14:6-7)." Tämä on terveellistä opetusta tälle ajalle, joka hylkää Jumalan kirkolleen antaman uskonpuhdistajan. Tämä asenne ei tietenkään aseta Lutheria apostolien ja profeettojen rinnalle eikä tee hänen kirjoituksistaan inspiroituja, vaan seuratessamme Lutherin antamaa esikuvaa Raamattu pysyy uskomme ylimpänä ja ainoana ohjeena.

Waltherin kirjojen ilmestyminen osuu sopivaan aikaan tukemaan ja vahvistamaan uskossaan niitä, jotka eivät halua mennä ajan eksytysten mukana.

Kirjan sisältää myös Waltherin Avauspuheen, jonka hän piti vuonna 1866 kirkkokunnan kokouksessa ja joka on samalla johdantoa tähän kirjaan. Kirjassa on myös henkilö- ja asiahakemisto. Kirjassa on 208 sivua. Suomentajat Hannu Lehtonen, Risto Relander ja Markku Särelä (myös toimittaja).

Viimeksi päivitetty ( 17.06.2011 )
« Edellinen   Seuraava »
 
Top!
Top!